2016. május 19., csütörtök

Stabbed ~ "Szerettem volna valami érdekeset, kommersztől eltérőt alkotni..."

A félig budapesti, félig pedig székesfehérvári Stabbed zenekar idén nyerte el jelenlegi formáját és idén, február 7.-én adta ki Submerge című bemutatkozó anyagát is. A zenekar gyökerei egészen 2013-ig nyúlnak vissza. Eleinte Kecskés Attila szólóprojektként gondozta, majd később alakult zenekarrá.

Attila, mi inspirált annak idején zeneileg? Mi vitt rá, hogy tovább lépj és zenész társakat keress?
Kecskés Attila:
Ezt a szólóprojektet megelőzte közel tíz évnyi zenekarozás, több metál bandának is tagja és dalszerzője voltam, de mindig annyi probléma volt velük, hogy megelégeltem, és úgy döntöttem, hogy egyedül fogom folytatni. Nagy hatással voltak rám akkoriban az ambient jellegű zenék, gyakorlatilag filmzenéket írtam nem létező filmekhez, ebből lett később a Stabbed.
Azért kezdtem el zenésztársakat keresni, mert az új daloknál folyamatosan keményedtek a témák, és azon kaptam magam, hogy már megint metált csinálok. Elkezdett a próbálás és a koncertezés is hiányozni, így hát kibújtam a barlangomból, és embereket kerestem a projekthez. Szerettem volna valami érdekeset, kommersztől eltérőt alkotni, ahol felhasználhatom azokat a hatásokat, amelyek kialakították a zenei ízlésemet anno.
Nagyon erős inspirációt nyújt nekem a Gojira, Meshuggah, Mastodon, Katatonia és az Opeth.
Igyekszem úgy alakítani a dalokat, hogy koherens fúziót képezzenek rengeteg különböző stílusból. Ez az egész tulajdonképpen egy jól összekevert turmix.

Kik voltak az első tagok?
Attila: Először Kovács Gergely (gitár), és Csarnai Gergő (basszusgitár) csapódtak hozzám, nemes egyszerűséggel közös ismerősökön keresztül találtam meg őket. A dobos pozíciónál már nem volt ilyen könnyű dolgom. Sokáig hirdettem különböző fórumokon, megkerestem jó pár dobost, köztük Márkot is, aki simán visszautasított, mert nem érezte elég erősnek a korai Stabbed dalokat, valamint ő akkoriban inkább már működő, aktívan koncertező zenekarban akart játszani. Végül a Térkövön Sült Lángos nevű punk bandából átigazolt hozzánk Kovács Viktor (dob), és elkezdtünk próbálni. Többen is javasolták fehérvári zenész berkekben Karamuskó Alexet (ének), ezért vele is tettem egy próbát, működni látszott a dolog, így megszületett az első felállás.
Később magánéleti okokból kiszállt a zenekarból Gergő, és Viktor, újra keresnem kellett embereket. Mivel nehezen adom fel a dolgokat, újra megkerestem Potkovácz Márkot (dob), aki látván a dalok fejlődését úgy döntött, hogy mégis csatlakozik hozzánk. Basszusgitáros fronton sokáig nagy volt a csend, Roskó Dávidra tavaly tavasszal találtunk rá, így alakult ki a mostani formáció.

A zenekar egy része nem Budapesten él. Gyanítom, hogy néha nem egyszerű így a dolog. 
Attila: Így van. Alex és én Székesfehérváron élünk. Próbák hetente egyszer vannak, semmi problémát nem okoz nekem feljárni Budapestre, szerencsére nem egy nagy távolság. Ebből nem szokott gond lenni, viszont Alex változatos műszakrendjéből már annál inkább. Nagyon sokszor dolgozik hétvégén, ritkán tud eljutni a próbákra. Áthidaló megoldásként át szoktunk Márkkal hozzá menni itt Fehérváron, és próbálgatjuk az énektémákat a dalokra.

A zenét teljes egészében Attila írja, vagy azért más is hozzá tesz a dologhoz?
Attila: A zene alapjait (riffek, struktúra, dobtémák) én írom meg, feljátszom otthon egyedül, aztán megmutatom a többieknek. Az esetek többségében bejön nekik úgy, ahogy van, néha kérnek módosításokat itt-ott. Szerencsére zenekart csinálunk, és nem egók versenyét, szóval el szoktam fogadni a kritikákat, és átírom a dalokat, ahol kérik. Az alapok betanulása alatt mindenki hozzáteszi a saját egyéniségét a dalokhoz, Geri nagyon jó filleket szokott hozni, Márk emberivé teszi a gépi dobtémáimat, Dávid is formálja a basszust kedve szerint. Az énektémák, és a dalszöveg nem az én világom, de Márk és Alex remekül meg tudják oldani.

Érdekes hogy Márk írja a dalszövegeket. Nem szokott probléma lenni Alex számára?Potkovácz Márk: Az ok amiért én írom a dalszövegeket szimplán az, hogy elég sokat éltem külföldön és tudok angolul gondolkodni, valamint őszintébben ki tudom fejezni magam. Az EP dalszövegei a zenekar egy majdnem éves üresjáratában íródtak, amikor én egy balesetből kifolyólag folyamatosan ágyhoz voltam kötve. Annyira nem tudtam magammal mit kezdeni, hogy megírtam az akkor már kész EP-re az összes dalszöveget. Volt bőven negatív élmény, amiből dolgozni tudtam. Szerencsére azóta is általában pár nappal a számok elkészülte után már hozom is a dalszövegeket. A szöveg ritmizálását találom még ki nagyjából, ezután Alexszel véglegesítjük, hozzáteszi a saját dallamait, megbeszéljük, miről szól a szöveg stb. Úgyhogy ez is csapatmunka, mindenki hozzáteszi, amihez a legjobban ért.

Nem olyan régen mutatkoztatok be egy nagyon ütős kislemezzel. Mi az EP története?
Márk:
Az EP-ről jó pár számot lehagytunk, amik még az összeszokási időszakban íródtak. Nagyjából 2 évbe telt, amíg zenekarrá értünk és szerintem mindenkinek a személyisége/ízlése hatott arra, ahogy Attila az újabb dalokat írta. A közös próbák alatt egyre agresszívabbá, intenzívebbé vált a zene, így nagyban elütöttek már az új dalok a régiektől. Végül az 5 legerősebb dalt választottuk ki és vettük fel. A Submerge (alámerülés) egyrészt a dalszerzési folyamatot szimbolizálja, mindannyiunk igyekszik mélyről dolgozni, őszintén, személyes élményekből. Ha észrevetted a női fej a borítón konkrétan a hátborítón lévő szem íriszében merül el és oldódik fel, az egész koncepció a „szem a lélek tükre” analógiára épül, az önmegismerésre stb.
A felvételeket amennyire tudtuk házilag oldottuk meg. Egyedül a dobfelvételek készültek Nóniusz Gábor és Gaál Csabi mesterek segédletével az L.V. Hang Stúdióban. A gitárokat Gerinél vettük fel házilag, majd Mikk barátunk reampolta. Ezenkívül az énekfelvételek is nála történtek valamint a keverést, mastert is ő végezte.


Nagyon komoly hangsúlyt fektettetek a design elemekre például a weboldalatokon és az EP stream videóiban. Kivel dolgoztatok együtt?
Márk:
Szerintünk nagyon fontos, hogy a zene a dalszöveg és a képi világ is nagyon szoros egységet alkosson, elgondolkodtasson. Farkas Zénóra közös ismerősön keresztül találtunk rá, akivel közben barátokká is váltunk, így nagyon egyszerű volt vele dolgozni a borítón, lyrics videón. Hamar rá érzett, hogy mit szeretnénk látni, nagyon kreatív ötletei voltak, például az animált YouTube stream videóra az életben nem gondoltunk volna. A lyrics videótól meg konkrétan eldobtuk az agyunkat, amikor megláttuk. A weboldalunk pedig Dávid a basszusgitárosunk munkája, meg is dicsértük érte rendesen!

Elég komoly koncert sorozat van már a hátatok mögött a debütálás óta. Eddig milyenek a visszajelzések? Nem egyszerű megmozgatni manapság az embereket...
Attila:
Sokkal több a pozitív visszajelzés eddig, mint a negatív, és nagyon komoly lelkesedést érzünk azokból az emberekből, akik követnek minket. Mondhatnám, hogy nekünk nem mennyiségi, hanem minőségi közönségünk van (egyelőre). Nehéz helyzet mostanában koncertezni, főleg az ismeretlenség teljes homályából szervezkedni, egyeztetni, de ahhoz képest, hogy csak pár hónapos a banda, szerintem nagyon jól haladunk. Kemény hadjáratot indítottunk, hogy minél több helyre eljusson a zenénk, számos külföldi portált, online magazint, klubbot is felkerestünk.
Jelen pillanatban a zenénk népszerűsítése érdekében még a taktaharkányi falunapokon is játszanánk egy tányér bablevesért, ez nyilván változni fog később, de a debütálás miatt most ezt látjuk jónak.

A közeljövőben hol csíphetünk el titeket?
Attila:
Május 20-án játszunk a KVLT-ban, a TEREM Feszt keretein belül, aztán június 3-án az Angertea-vel, és a Sunwharf-al karöltve Székesfehérváron fogjuk csapatni a Nyolcas Műhelyben.

Május 20.: Budapest, KVLT BP:
https://www.facebook.com/events/1834498936832466/



https://www.facebook.com/stabbedband/
http://www.stabbed.hu/
http://stabbed.bandcamp.com/

K.E. Lenhárd