2012. augusztus 7., kedd

Subliminal Merger ~ Canvases

A tavaly nyáron az Empty Period EP-vel debütált Subliminal Merger sorra hódítja meg a magyar színpadokat és kisebb nagyobb fesztiválokat és hamarosan elkészülnek Canvases című első nagylemezükkel is. Az elektronikus zenét és a súlyos metált remekül ötvöző zenekarról és a bugizásról a csapat egyik gitárosát, samplerét és dobosát, avagy Rácz Atit, Farkas Pít és Hornyák Marvelt faggattam.

Mostanság történt pár változás a zenekarban, főleg a felállásban. Mi történt itt pontosan? 
Ati: Úgy indult a Mergerben a karrierem, hogy Tom felhívott, lenne itt egy Subscribe turné, azonban a Ball sajnos nem ér rá és annak ellenére, hogy az ő helyére sikerült szerezniük egy embert, két héttel a turné előtt Zsolti is rájött, hogy annyira neki sem lenne jó a buli. Ez annyira felcseszte a srácokat, hogy azonnal ki is tették a zenekarból. Én az ő helyetteseként érkeztem, eredetileg ugyebár csak ideiglenesen. Ezután elkezdtek a tagok tanakodni, hogy akkor legyen úgy, hogy ez a turné egy teszt, és amelyik gitáros jobban bejön nekik, az marad, végül nagy örömömre én lettem ez

Viszonylag aktuális téma még az új videótok. Hogyan született?:)
Marvel: Egyik vasárnapi próbára lejött a Tomi, hogy jövő hétvégén forgatunk . És forgattunk.
Ati: Háhá! Kemény volt, amikor megláttam h egy fényképezőgéppel forgatjuk a videót azt hittem h ez tök gáz lesz, amikor pedig megláttam a végeredményt, azt hittem elájulok annyira tetszett.
Pí: Hát mindenki a zenekarból imádja a Harcosok klubja című fergeteget. Onnan jött az ötlet a kis monológhoz. Nekem személy szerint tele van a tököm néhány dologgal a világban, és a filmben hallható kis beszéd tökéletesen leírja a számomra ideális világképet. Ahogy édesapám mondja néhanapján: „kéne már egy jó kis világháború”. És ezzel nem akarom azt mondani, hogy utálom a világot, de egy-két társaságnak el kellene már gondolkodni egy kicsit.



Az EP-tek harmadik dala sem marad majd ki a sorból, ha már klipekről van szó?
Ati: Szerintem egyenlőre inkább lemezezni kéne. :)
Marvel: Most már nem hiszem, hogy a nagylemez előtt csinálunk még egyet. Bár a For the Shadows-t se gondoltam volna, hogy így lesz.
Pí: Az a szám fazonigazításon fog átesni, és remélhetőleg lesz arra is egy videó. Ha megtehetnénk, minden zenénkhez csatolnánk egy klipet.

Tehát akkor már készültök a  nagy lemezzel? 
Marvel: Már összegyűlt annyi számunk, hogy nagylemezt lehessen belőle csinálni, aminek már neki is álltunk, de még nagyon az elején vagyunk. Ha minden jól megy nyáron befejezzük a felvételeket és utána szeretnénk majd kézzel foghatói formátumban is megjelentetni minél hamarabb.
Ati: A nagylemez izzaszt manapság, alig várom már, hogy a kezemben fogdoshassam és meghallgathassam, szerintem iszonyatosan jó anyag, és király lesz ha már végre kész lesz.
Pí: A nagylemez felvételei javában folynak. Ez egy nagyobb hangvételű dolog lesz, mindenféle széppel és jóval tarkítva, ami a sampler-t illeti. ;) De erről majd akkor és ott tudni fogtok :)

Egyébként a kb. fél/háromnegyed évente megjelenő kislemezek, vagy az egy-két évente kiadott nagylemezek hívei vagytok
Ati: Szerintem egy-egy dal vagy akár egy ep kiadása azért jó ötlet, mert meg tudjuk osztani a közönséggel, ha esetleg írunk egy világpusztító dalt, amit mondjuk hogyha a nagylemezig kéne várni akkor évekig nem tudnának hallgatni, így viszont csak lecsekkolják a facebookon a zenekar oldalát és egy kattintással hozzájutnak, illetve a másik szempont, hogy minél több frissebb dolgot kapnak az emberek, szerintem annál jobban érdekli őket az élő koncert is.
Marvel: Nekem  személy szerint nagyon tetszik az évente-fél évente megjelenő EP ötlete, de azt se lehet a végtelenségig csinálni. Ilyen szempontból Magyarországon szerintem a Blind Myself csinálja most jól. A sokadik nagylemez után ha jól emlékszem inkább 4EP lesz fél vagy negyed évente kiadva, majd ha meg van a 4. is, akkor egybe nagylemeznek kidobják. Ezt nagyon jó ötletnek tartom, de azért ehhez az is kell ,hogy legyen annyi album a banda mögött, mert szerintem csak így üt igazán nagyot, így hozza ki az igazi változatosság értékét.
Pí: Én a nagylemezek híve vagyok, bár ha van egy bizonyos téma, amit ki lehet jól fejezni 3-4 számmal, akkor hajlok az EP-kre is. A most készülő album egy színes, de mégis összetartozó témában íródott, kellett hozzá jó pár dal, míg teljesnek éreztem a képet, személy szerint. Mint sampleres, gondolkozom remixeken, különböző stílusokban. Azok nyilvánvalóban EP-kben fognak megjelenni, stílustól függően.

Eléggé színes és összetett zenét játszotok, ugye elégé sok stílus elemet és hangszeres megoldást találhatunk a dalaitokban. Hogyan születnek az SM nóták? 
Marvel: Ez változó. Van olyan számunk, aminek az alaptémája megvolt már vagy fél éve, és most nekiálltunk és az egyik legütősebb számunkat hoztuk össze belőle egy próba alatt. Azonban van olyan számunk is, amin már naggyonnagyon sok ideje dolgozunk és még most is vannak olyan részek benne, amiken változtatnánk valamit, csak még nem tudjuk, hogy mit.
Egy szám alapból természetesen egy témából szokott indulni, amit a gitárosok hoznak le próbaterembe, ilyenkor vagy van már valami elképzelésük a dobra, vagy agyalunk kicsit ott rajta, hogy mi lenne jó alá, és utána erre az alapra épül fel a szám és  jön a többi hangszer(basszus,sampler,ének) és végül a vállalhatatlan mennyiségű sör, és a megfejtések, hogy mit hogyan kéne csinálni a dalban, amit következő próbára elfelejtünk. :)
Ha szerencsénk van, akkor mér a próbaterembe meg tudjuk csinálni a gerincét, ha nem akkor otthon pötyögünk guitar pro-ba meg hasonlók. Éljen a XXI. század!
Pí: HÁÁÁÁT. Ez eddig sokféleképpen zajlott. Például: Valaki pötyög valamit gitáron, aztán Kristóf veri a dobokat. Ez szépen összesimul, és mindenki hozzárak egy kicsit a saját hangszeréből. A sampler betéteknek általában egyedül állok neki, de mindig kikérem a többiek véleményét, és hiába a szőrös tökű metálos mivoltuk, rohadtul érzik az elektronikát! Nagyon sokat segítenek pár apró ötlettel is!
Ati: Alap ötleteket illetve alap témákat próbálunk olyan szintű kapcsolatba helyezni egymással  hogy féljünk, fájjon és teljesen megölje a lelkünket, aztán ha ez sikerült kimegyünk cigizni.

Kihez melyik stílusok állnak inkább közelebb?
Marvel: Hát, lövésem sincs, azért eléggé nagy skálán mozog a zenei ízlésvilágunk.
Ball és Ati mindig is a bunkóságot keresik azt tudom :D Pí meg a nagyon beteg elektro cucctól a legdurvábbnagyonbetegszétszedmeghalszkibelezelektrocuccig mindent.
Ati: Alapvetően hozzám a Hard- Core áll a legközelebb, de igazából szeretem az ennél jóval brutálisabb iszonyat metál dolgokat is a metalcoretól a trashen át a blackmetálig akár, de ugyanakkor szeretem az elektronikus zenét, vagy a finom tinglitanglikat is. Csak legyen benne breakdown X”D
Pí: Az én örök szerelmem a drum and bass. Ez nem fog változni. De közel áll hozzám mindenféle más elektronikus zenei stílus is, breakcore, dubstep, breakbeat. Jöhet bármi, csak kellőképp’ energikus legyen és mély-sötét hangulatú. A metálban is az erőszakosabb, keményebb vonalat kedvelem. Ilyen a mai fiatalság…Kell nekik az erőszak, és a brutalitás.

Peti már egyszer egy koncerten elmondta nekem, hogy honnan is jött az ötlet hogy is vokálozzon, elmondjátok az olvasóknak is?:)
Pí: Hát Tom kitalálta a dupla vokálozósdit, és ha már annyi zenekarban van olyan, hogy a más tag is ordibál, akkor nálunk miért is ne? És akkoriban egyszer sikerült túlordítanom az erősítőket májk nélkül a próbateremben, mert mindenkinek egy régi szokása volt „UFO” hangokkal kísérletezni próbán 2 szám közben, mialatt fontos dolgokat kellett volna megbeszélni…ezen felbasztam az agyam, és akkor jött az a bizonyos „HÉÉÉÉÉJJJ!!”. Én is akkor döbbentem rá, hogy lehet bennem lehetőség. De még nagyon sokat kell gyakorolnom, míg a helyén lesz minden hang és szó…
Ati: A zene tökössége érdekében szerintem akár többen is nyomhatnánk amúgy :D

Mennyireérzitek előnyösnek hogy a fővárosban éltek?
Marvel: Szerintem jó is,meg nem is. Kapcsolatokat könnyebb kiépíteni, mert (sajnos) Magyarország nagyon Budapest fele központosul. Viszont nehezebb a rengeteg banda közül olyat alkotni, amire felfigyelnek az emberek.
Ati: Nem is tudom, ez előny?
Pí: Sokkal nyitottabbak az emberek az újra, sok minőségi szórakozó hely van. Itt van élet. Vidéken nőttem fel, nekem ez a pörgés megváltás volt.

Volt már lehetőségetek külföldön is bemutatkozni?
Marvel: Még nagyon az elején, amikor Pí éppencsak bekerült a bandába volt egy Komárnoi koncertünk :)
Szerintem a többiek élvezettel emlékeznek vissza arra az estére…a tulaj itatott minket.
Pí: Szerbiában, és Szlovákiában is. Hatalmas különbség van így még kis távolságon belül is a szomszédjaink és hazánk között. HATALMAS! De szeretnénk messzebbre is elmenni, ahol még nyitottabbak az emberek, és hogy még jobban szolgáljuk a feltörekvő ifjúságot a zenénkkel.

Eléggé dinamikus, pörgős koncerteket adtok. Szerintetek mennyire fontos hogy a zenekar elengedje magát, ugráljon, rohangáljon a színpadon?
Ati: Szerintem ez függ a zenei stílustól is, mondjuk a Slayertől nem várom h rohangáljanak, mert meglátom az arcokat, a színpadon és leszakad az arcom, így is, mondjuk az újabb stílust küldő arcoktól elvárható szerintem, hogy a színpadi kép ne álljon le a rázom a fejem és bólogatok feelingnél. Mellesleg szerintem sokkal élvezetesebb a zenészeknek is, ha ugrálnak, mozognak, büntetnek.
Pí: Én alapból szétesem koncert közben. Őszintén őrülök meg, gyakran megesik, hogy nem emlékszem utána semmire a koncertből. Szeretem a zenénket, imádok rá tombolni, és nem utolsó sorban így sokkal jobban fel tudom hívni magamra a figyelmet. Szeretem a nyilvánosságot, szeretem nézni az emberek arcára kiülő érzelmeket miután megláttak engem igazán szabadon. Remélem irigykednek…:D Viccet félretéve, minden zenekarnak muszáj felhívni a közönség figyelmét. Nem pubokba jár az ember metálkoncertre. Sokkal könnyebben mozdulnak meg az emberek, ha a színpadon lévők is mozognak. Minden koncert egy show. Abban a pillanatban, ott, azon a helyen az az első és utolsó lehetőség, hogy megmutassuk magunkat. Ki kell tehát élnünk magunkat. Bugizni kell.
Marvel: Alap. A Sleepless énekese Milán mondott valami olyasmit,hogy várjuk el a közönségtől, hogy beinduljon, ha mi sem csinálunk semmit? Ez szerintem mindent elmond.

Köszönöm a srácoknak a tanulságost beszélgetést. Remélem minél hamarabb találkozunk újra személyesen is. Ne felejtsétek el lájkolni őket és figyelni a híreket, hiszen hamarosan kezükben a lemez! :)



Len